Szukając informacji o różnych firmach na stronach internetowych coraz częściej nie da się ominąć ikonek przekierowujących do profilów w mediach społecznościowych. W zależności od rodzaju działalności, można wejść na firmowe konto na Facebooku, Instagramie, czy LinkedInie. Czasem pojawia się przekierowanie na YouTube’a albo Twittera. Firmy, które starają się zaistnieć w świadomości młodszych użytkowników próbują swoich sił nawet na TikToku… Nie da się ukryć, że mamy już do dyspozycji bardzo wiele kanałów w mediach społecznościowych. Jak zatem wybrać ten, który będzie wsparciem dla Twojego biznesu?

Cel prowadzenia profilu w mediach społecznościowych

Kiedy na początku działalności myślimy o prowadzeniu profilów na kanałach w mediach społecznościowych, to pewnie mamy przekonanie, że to banalnie proste zadanie. Przecież opublikować posta na Facebooku to już chyba każdy potrafi. Zdjęcia na prywatnego Instagrama wrzucamy wyłącznie dla przyjemności, więc dlaczego z firmowym miałoby być inaczej? Problem pojawia się w momencie, kiedy zaczynamy się zastanawiać, co taki profil ma reprezentować. Media społecznościowe są najczęściej miejscem pierwszego kontaktu użytkownika z firmą. Jest to też jedne z głównych źródeł informacji o produkcie czy usłudze. Jak zatem taki profil ma wyglądać? I co ważniejsze, jaką funkcję ma spełniać: czy planujemy tam bezpośrednio sprzedawać produkty i usługi? Czy może chcemy wykorzystać profil na Facebooku czy Instagramie do budowania społeczności wyłącznie dla lojalnych i zaangażowanych klientów? A może celem naszych działań w mediach społecznościowych jest edukowanie użytkowników o innowacyjnej technologii ?

Sposobów na prowadzenie kanału w mediach społecznościowych jest wiele. Powodów, dlaczego warto bądź nie warto je posiadać, też można wymienić co najmniej kilka. Zastanawiając się nad tym, jak taki profil firmy na wyglądać, warto przemyśleć też sposób przekazywania informacji. W czasach, kiedy w ciągu jednej minuty aż milion użytkowników loguje się na swoje Facebook’owe konto, a na YouTube odtwarzanych jest 4,5 miliona materiałów wideo, treści na jakikolwiek kanał powinny być tworzone oryginalnie, nawet zaskakująco i na pewno spójnie z wcześniej określoną tożsamością marki. I jeszcze o jednej kwestii należy tutaj pamiętać… Aby działania w mediach społecznościowych przyniosły wcześniej zamierzone rezultaty, to trzeba działać systematycznie i konsekwentnie. Duże zasięgi raczej nie przyjdą od razu, a żeby rozkręcić profil to trzeba na niego poświęcić kilka (jeśli nie kilkanaście) godzin w tygodniu.  

Który kanał w mediach społecznościowych jest najlepszy dla startupu?

Jeśli już zdecydowaliśmy się na prowadzenie profilu w mediach społecznościowych, określiliśmy jego główne funkcje i zdecydowaliśmy się poświęcać na tę aktywność trochę czasu, to trzeba jeszcze zdecydować, gdzie chcemy budować profil firmy. Tak naprawdę nie musimy być wszędzie… Trzeba być tam, gdzie znajdują się potencjalni klienci. Wybranie odpowiedniego medium łączy się z innymi elementami strategii rozwoju biznesu. Kiedy mamy dobrze zdefiniowaną personę i wiemy, do kogo chcemy trafić z naszym produktem albo usługą, to nie będziemy mieć problemu z wyborem medium. Poza tym, warto się zastanowić, w tworzeniu jakich treści będziemy czuli się najlepiej. W końcu nie każdy z nas jest urodzonym YouTuberem albo Instagramowym fotografem.

W czasie pracy ze startupami w ramach Akademickiej Ligi Startupów najczęściej pracowałam nad strategiami działań na Facebooka czy LinkedIna, a rzadziej na Twittera czy Instagrama. Wiązało się to głównie z profilami działalności firm. Startupami, którym przede wszystkim zależało na dotarciu do klienta biznesowego były np. DoxyChain (startup, który wykorzystał technologię block-chain do bezpiecznego podpisywania i przechowywania dokumentów w biurze, o którym można przeczytać więcej na www.doxychain.com) czy ProperGate (firma tworząca system efektywnego zarządzania procesami na budowa, o których więcej można dowiedzieć się na stronie www.propergate.co). Nieco inny był przypadek firmy Nieraz.pl (producentowi naturalnych środków czystości o których więcej można dowiedzieć się na www.nieraz.pl). Zmieniając strategię działań na Instagramie chcieliśmy zwiększyć sprzedaż ich preparatów klientom indywidualnym. Z kolei wraz z Addepto (firma wykorzystująca uczenie maszynowe do tworzenie oprogramowania usprawniającego procesy biznesowe, o której można przeczytać na www.addepto.com) pracowaliśmy nad strategią na Facebooka mającą na celu poprawę wizerunku pracodawcy (tzw. Employer Branding). Dodatkowo zastanawialiśmy się nad wykorzystaniem Twittera, który zdefiniowaliśmy jako główny kanał komunikacji dla klienta rynku amerykańskiego.

Królem mediów społecznościowych jest kontent

Zakładając, że już sobie zrozumieliśmy, po co chcemy zakładać firmowe profile na mediach społecznościowych i wybraliśmy kanały, na których najprawdopodobniej spotkamy naszych potencjalnych klientów, wypadałoby jeszcze pomyśleć o treściach. I tutaj warto zastanowić się nad formą kontentu. Dobrze, jak na Facebooku czy LinkedInie pojawią się różne formy: a to post ze zdjęciem, a to link do artykułu prasowego o sukcesie firmy albo wideo wyjaśniające, na czym polega biznes. Czasem taki kontent faktycznie jesteśmy w stanie przygotować w 5-10 minut. Zdecydowanie częściej przygotowanie ciekawych, angażujących treści zabiera niestety więcej czasu. Kluczem do sukcesu jest tutaj zatem umiejętność planowania treści w wyprzedzeniem i sumienność w ich tworzeniu. Jak już wcześniej wspominałam, lepiej, kiedy posty są publikowane częściej niż raz na pół roku.

Czy da się dobrze „zrobić” profile w mediach społecznościowych?

Osoby prowadzące własny biznes pewnie wiedzą, że nie da się czegoś zrobić raz, a dobrze. Podobnie jest z prowadzeniem konta w mediach społecznościowych. Strategia nie powinna być przygotowana tylko na samym początku i zamknięta w sejfie. Trzeba ją dostosowywać do tego, jak zmienia się firma, zachowania konsumentów czy trendy wśród użytkowników poszczególnych mediów społecznościowych. A jak prowadzić mądrze kanały w mediach społecznościowych? Przede wszystkim trzeba działać tam, gdzie czujemy się najbardziej komfortowo. I tam, gdzie faktycznie potencjalni klienci mogą nas zauważyć. Bo działania w mediach społecznościowych mają wspierać biznes, a nie trwonić Twój cenny czas.

Autorką tekstu jest Małgorzata Skorupa, mentor ds. social media w Akademickiej Ligi Startupów, Marketing Manager w Startup Hub Poland.